White Gallery

  • Osík u Litomyšle

    „Život matky nezavřeš v rakvi. Z lásky trezor v zářivé kapli.“

    Na opuštěné parcele poblíž rodného domu malířky a grafičky Ludmily Jandové (zesnulé roku 2008) vybudoval k uctění památky jejího uměleckého odkazu její syn moderní depozitář kombinovaný s prezentačním prostorem. „Galerie pro maminku" a její sbírku obrazů a grafiky připomíná jakýsi ultramoderní sloupový antický chrámek, jehož vnější stěny razantně prolamuje několik skleněných oken. Minimalistická stavba je odkazem klasiků funkcionalismu, neoplasticismu a neofunkcionalismu F. L. Wrighta, Miese van der Rohe, Gerrita Rietvelda či Richarda Meiera. Vnitřní logická dispozice je zcela podřízená provozu (rozděleného na vnitřní jádro, kde je umístěn depozitář, a obvodové výstavní chodby) a určuje i vnější formu definovanou vztyčenými deskami a pilíři. Velká pozornost byla věnována dokonalé bělostně zářící povrchové úpravě, interiérové práci se světlem a kontrastnímu propojení přísné geometrické architektury s bující okolní přírodou. 

    Jiří T. KOTALÍK, David VÁVRA, Pavel FRIČ, Yvonna FRIČOVÁ (ed.), Drobné perly české architektury, Praha: Titanic 2012, s. 196, ISBN 978-80-86652-53-5

     

    Realizace: 2010

    Jiří Krejčík

    společně s Martinem Jandou

    Foto: Filip Šlapal, Katuše Krejčíková

  • Galerie v podzimním čase
  • Vstupní průčeíi
  • Pohled na galerii od východu
  • Pohled zezadu
  • Pohled ze západu
  • Vnitřní ochoz
  • Odpočívadlo s výhledem do zahrady
  • Depozitární box
  • Interiér depozitáře
  • Foto z vernisáže 1
  • Foto z vernisáže 2
  • Foto z vernisáže 3
  • Foto z vernisáže 4